‘We maken eerst een houtskoolschets, daarna de hoofdstructuur en later de fijnstructuur’, legt Bas De Jong uit die bij Metro en Tram, gemeente Amsterdam betrokken is bij het ontstaan van het nieuwe ‘GVB Railinfrabedrijf’- een fusie die de VRA, GVB en MET raakt. Hij doelt met de schets op het figuurlijke “huis” wat alle betrokkenen samen aan het bouwen zijn.
‘Het is puzzelen hoeveel energie er naar deze transitie gaat en hoeveel naar de lopende projecten’, vertelt Bas. Hij schakelt veel tussen strategisch en operationeel niveau. ‘Het is boeiend om bij de transitie als de projecten de korte en lange termijn te beschouwen en daartussen dan de ruimte te vinden om de noodzakelijke verbindingen te maken.’ Bas: ‘GVB en MET kunnen elkaar goed aanvullen, al zijn er zeker cultuurverschillen waar rekening mee moeten houden. Aansluiting vinden via Teams is lastig: ‘Hopelijk gaat dat na de zomer beter en ook weer op locatie.’
‘Ik kom prima mijn bed uit’, zegt Bas over zijn motivatie. Al is de toekomst nog niet in beton gegoten. ‘Recent gelukkig goed nieuws vanuit het Groeifonds voor de Noord/Zuidlijn. Maar er is nog een hoop werk te doen. En anders is een nieuwe uitdaging ook een goed vooruitzicht’