Van Idee tot Impact: Het Verhaal in 4 Vragen
Het uitbreiden van de capaciteit op de A27 en de A12 is al jaren landelijk onderwerp van gesprek. Niet alleen het kappen van bomen in Amelisweerd is hier een probleem, ook weten we dat je files niet kunt oplossen door maar meer asfalt te blijven toevoegen. Daarom is voor de verbreding van de A27 Ring Utrecht een alternatief voorstel ontwikkeld. Minister Madlener heeft onlangs het voorstel Alternatief Ring Utrecht onlangs afgewezen, maar Utrecht geeft niet op.
Procapper Theo Heida was in 2022-2023 bij de ontwikkeling van dit alternatieve plan betrokken. Hij schetste de eerste contouren voor het onderzoek en werkte daarna samen met o.a. gemeente, provincie en verschillende andere bureaus aan de verdere invulling. “Er zit zoveel goeds in het plan, ik roep de minister op om het alternatief niet overboord te gooien.” Reden te meer om Theo te bevragen over dit project.
Welke meerwaarde is er met dit project gecreëerd?
“Ik werkte mee aan het ontwerpend onderzoek naar het alternatief van de verbreding van de A27. Het alternatief beschrijft een oplossing waarbij de capaciteit van de ring Utrecht kan worden uitgebreid binnen de contouren van de huidige bak. Daardoor hoeven er geen bomen te sneuvelen bij Amelisweerd en worden de kosten en meters asfalt beperkt. Daarnaast is het project een integrale oplossing. Het vermindert de vraag naar automobiliteit en het versterkt het vervoer per fiets en met het OV. De oplossing is dus multimodaal.”
Tegen welke uitdagingen liep je aan?
“We hebben als team in een jaar tijd moeten doen waar je normaal gesproken misschien wel 4 jaar over zou doen. We maakten onder meer een ontwerp en een maatschappelijke kosten-baten analyse, we brachten (verkeers)effecten in beeld. Het waren echt snelle ontwerpcycli. Met dank aan bureaus als Arcadis, Goudappel, Ecorys en de mensen van de gemeente en provincie Utrecht is dit gelukt. We hebben een erg goede samenwerking gehad en het was mooi hier onderdeel van te mogen zijn.”