Oproep: Gooi het plan voor het alternatief op de verbreding van de A27 niet overboord

Mobiliteit & Infrastructuur
Publicatiedatum:26-11-2024

Auteur:theo heida

Leestijd:4 minuten
#mobiliteit#A27#duurzameverstedelijking#ontwerpendonderzoek

Van Idee tot Impact: Het Verhaal in 4 Vragen

Het uitbreiden van de capaciteit op de A27 en de A12 is al jaren landelijk onderwerp van gesprek. Niet alleen het kappen van bomen in Amelisweerd is hier een probleem, ook weten we dat je files niet kunt oplossen door maar meer asfalt te blijven toevoegen. Daarom is voor de verbreding van de A27 Ring Utrecht een alternatief voorstel ontwikkeld. Minister Madlener heeft onlangs het voorstel Alternatief Ring Utrecht onlangs afgewezen, maar Utrecht geeft niet op.

 Procapper Theo Heida was in 2022-2023 bij de ontwikkeling van dit alternatieve plan betrokken. Hij schetste de eerste contouren voor het onderzoek en werkte daarna samen met o.a. gemeente, provincie en verschillende andere bureaus aan de verdere invulling. “Er zit zoveel goeds in het plan, ik roep de minister op om het alternatief niet overboord te gooien.” Reden te meer om Theo te bevragen over dit project.

Welke meerwaarde is er met dit project gecreëerd?

“Ik werkte mee aan het ontwerpend onderzoek naar het alternatief van de verbreding van de A27. Het alternatief beschrijft een oplossing waarbij de capaciteit van de ring Utrecht kan worden uitgebreid binnen de contouren van de huidige bak. Daardoor hoeven er geen bomen te sneuvelen bij Amelisweerd en worden de kosten en meters asfalt beperkt. Daarnaast is het project een integrale oplossing. Het vermindert de vraag naar automobiliteit en het versterkt het vervoer per fiets en met het OV. De oplossing is dus multimodaal.”

Tegen welke uitdagingen liep je aan?

“We hebben als team in een jaar tijd moeten doen waar je normaal gesproken misschien wel 4 jaar over zou doen. We maakten onder meer een ontwerp en een maatschappelijke kosten-baten analyse, we brachten (verkeers)effecten in beeld. Het waren echt snelle ontwerpcycli. Met dank aan bureaus als Arcadis, Goudappel, Ecorys en de mensen van de gemeente en provincie Utrecht is dit gelukt. We hebben een erg goede samenwerking gehad en het was mooi hier onderdeel van te mogen zijn.”

Ik vind de uitspraak van Jules Deelder daarbij exemplarisch: Binnen de perken zijn de mogelijkheden even onbeperkt als daarbuiten

Hoe zijn de wensen en behoeften van toekomstige generaties meegenomen?

“Het project heeft een enorm sterk stakeholderveld. Iedereen heeft wel een mening over het al dan niet verbreden van de A27. Veel betrokkenen willen hun leefomgeving graag op een goede manier aan hun kleinkinderen meegeven. We hebben in Nederland genoeg aanbod van wegen, maar we moeten ze beter benutten. Je moet daarnaast ook goed nadenken over welke kosten je op toekomstige generaties wil afwentelen. Met het alternatief zorgen we voor een zo beperkt mogelijke footprint.”

Wat is typisch Procap aan dit project/deze aanpak?

“We zijn bij Procap altijd erg gericht op de onderlinge samenwerking. Dat is hier zeker gelukt, anders hadden we het niet gered binnen de tijd. Het resultaat van het ontwerpend onderzoek is een creatieve oplossing, ondanks dat we binnen de kaders hebben gewerkt. Dat is ook wat ik hoop dat we vanuit Procap aan ieder project meegeven. Ik vind de uitspraak van Jules Deelder daarbij exemplarisch: Binnen de perken zijn de mogelijkheden even onbeperkt als daarbuiten.”

Hoe nu verder?

“Laten we hopen dat de betrokken partijen alsnog zoveel mogelijk van dit plan kunnen overnemen om tegemoet te komen aan de behoeften van toekomstige generaties. Ook zien we graag dat deze manier van denken en ontwerpen ook bij andere infrastructurele projecten wordt toegepast. We zijn ervan overtuigd dat we zo tot mooie oplossingen voor Nederland komen!”

Meer weten over dit bijzondere project? Bekijk het hier: