Hoe kunnen we landgoederen behouden en de bereikbaarheid en verkeersveiligheid verbeteren?
Om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren, wordt er al jarenlang onderzoek gedaan naar het verbreden van de A27 ten oosten van Utrecht. Tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd zijn er in beide rijrichtingen grote verkeersstromen die met elkaar ‘weven’, wat zorgt voor files en onveilige verkeerssituaties. Dit Tracébesluit staat volop in de maatschappelijke belangstelling. Er is verzet tegen de uitbreiding van ‘de bak’ bij Amelisweerd en weerstand tegen de groei van het autogebruik. Daar komt bij dat ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, klimaat en duurzaamheid in de afgelopen jaren hebben geleid tot andere manieren van kijken naar verkeer en infrastructuur.
In het regeerakkoord van het kabinet Rutte IV is daarom opgenomen dat er in overleg met de regio wordt gekeken naar een alternatieve invulling van de A27/ Amelisweerd. Theo Heida, Laura Tenniglo en Kiki Baetsen van Procap hebben samen met andere partijen de Gemeente Utrecht en Provincie Utrecht geholpen daarvoor een alternatief plan te ontwikkelen. Het doel hiervan is om één van de mooiste landgoederen van de regio te behouden en ook de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. In het plan is onder meer een uitwerking gemaakt van ontwerp binnen én buiten de bak, de ruimtelijke ontwikkelingen, de verknoping met andere modaliteiten zoals OV en fiets en de effecten hiervan op de Brede Welvaart.
Procap heeft de gemeente en provincie Utrecht in dit traject geholpen door onder meer het opstellen van een plan van aanpak, afstemming met stakeholders, het coördineren van diverse inhoudelijke uitwerkingen en het opzetten van een effectrapportage. Dit in samenwerking met verschillende andere bureaus, zoals Studio Bereikbaar, TG, Goudappel, Arcadis en Ecorys.
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Theo.