‘Zelfs als 25-jarige onderzoeker valt er nog voldoende te leren.’

‘Zelfs als 25-jarige onderzoeker valt er nog voldoende te leren.’

20 mei 2020 Energie en ruimte Procap nieuws 0

Dit jaar vieren wij als Procap ons 25 jarig jubileum. Een jaar vol feestelijkheden stond in de planning, maar helaas liep het door de uitbraak van het Covid-19 virus tóch iets anders dan vooraf bedacht. Het plan was om samen met onze opdrachtgevers samen te komen in het oude zendgebouw van IJsselstein. In een laboratorium-achtige setting zouden we verhalen vertellen, uitproberen, in de hoop iets te vinden voor de meervoudige vraagstukken waaraan we werken. Het liep anders. Op 23 April vond namelijk de eerste Webinar in de geschiedenis van Procap plaats, waar geïnteresseerden thuis aan konden deelnemen. De drankjes werden gepakt en we lieten ons inspireren door Paul Iske, Hooglereaar aan de Universiteit van Maastricht, maar ook Chief Failure Officer aan het Instituut voor Briljante Mislukkingen. Briljant Mislukken, het klinkt bijna te mooi om waar te zijn; fouten maken die altijd de moeite waard zijn.

‘Als je kijkt naar jullie soort activiteiten, jullie soort opgaven (in de ruimtelijke ontwikkeling red.), dan heb je te maken met een complexe wereld. Een complexe wereld in beweging, dat noemen we dynamische complexiteit. En als je daar mee om wil leren gaan, dan heb je een aantal dingen waarna je moet kijken. Je moet om leren gaan met anderen, om leren gaan met veranderingen én om leren gaan met onzekerheid. Als je dat allemaal samenvat, kun je zeggen dat je moet om leren gaan met de realiteit’, aldus Paul Iske.

Maar zelfs het leren omgaan met de realiteit betekent niet meteen dat je de sleutel tot succes in je handen hebt. ‘Het probleem is dat we allemaal wel iets willen, maar dat is nog geen garantie dat het ook daadwerkelijk gebeurt. Sterker nog, het is eigenlijk nog makkelijker om juist dan dingen tegen te houden’, vervolgt Paul. Op een slide staan 36 manieren om de vooruitgang tegen te houden, sommige herkenbaar, sommige niet. ‘Een paar van deze uitspraken zijn typisch Nederlands, logisch, want we hebben nou eenmaal in dit land alles verkaveld, wat veranderingen tegen kan werken.’

Een belangrijk aspect dat komt kijken bij verandering is angst. Acute angst maakt stoffen als dopamine en adrenaline aan die zorgen dat je hyperactief wordt. ‘Je gaat harder lopen, handig als je in de wildernis een leeuw tegen komt. Je verliest alsnog, maar je hebt wel hard gelopen’, grapt Paul. ‘Maar als je angst structureel wordt, dat is ongezond.’ Hij vervolgt zijn presentatie met een slide waarop de Top 10 angsten zichtbaar worden. De top 3 wordt gevuld door terrorisme, spinnen en de dood, maar als stille vierde staat het rood gemarkeerde woord ‘falen’. ‘Wat wordt mijn positie als het niet lukt? Dat vormt een existentieel deel van angst. Als mijn project niet lukt, krijg ik dan wel een nieuw project?’ Het is juist die onzekerheid die Paul perfect weet uit te leggen, de angst om te falen en het onbekende wat daar achter ligt.

‘Ik ga ervan uit dat mensen gewoon hun best doen en juist de mensen die hun best doen verdienen het om dat zonder angst, zonder bezorgdheid te kunnen doen’, sluit Paul af. ‘Je krijgt niet altijd opgelost, zolang je er maar van leert en die kennis gebruikt voor een goed vervolg.’

Tijdens het Webinar ging er gelukkig ook van alles mis. Bij een aantal mensen liepen beeld en geluid na een tijdje niet meer synchroon en ook de replay bleek voor een groot deel mislukt. Hieronder kun je de eerste 13 minuten terugkijken die wel zijn gelukt. Wij hebben hier veel van geleerd.

Op 18 juni 2020, anders dan het eerder aangekondigde 4 juni, gaan wij verder.
Dan vertellen wij je hoe je binnen de warmtetransitie van denken naar doen gaat.
Op de hoogte blijven? Volg ons op LinkedIn.