Wayfinding Utrecht Binnenstad

Gebieden & Gebouwen
Gestart injanuari 2022voorGemeente UtrechtinUtrechten afgerond inseptember 2022
#bewegwijzering#logistiekepuzzel#openproces

Sta je in de binnenstad en weet je de weg (terug) naar Utrecht Centraal niet te vinden? Volg dan vanaf nu de nieuwe voetgangersbewegwijzeringsbordjes die je met een indicatie van tijd de weg wijzen. Als projectmanager voor de Gemeente Utrecht was Marieke van der Vlugt verantwoordelijk voor de realisatie van de nieuwe wegwijzers.

Nieuwe wegwijzers in de Binnenstad

De oude bewegwijzering was aan vervanging toe. De informatie klopte soms niet meer, doordat er in de loop der jaren nieuwe bestemmingen waren bijgekomen (zoals musea, theaters en parkeergarages). Sommige masten waren dusdanig beschadigd dat het niet met een nieuw laagje coating te herstellen viel. Daarnaast is er de ambitie (uit het coalitieprogramma 2022-2026) vanuit de gemeente om Utrecht als groeiende stad ook voor voetgangers overzichtelijk en bereikbaar te houden. Het nieuwe voetgangersbewegwijzeringsysteem draagt hieraan bij, doordat er loopafstanden in minuten aan de wijzers zijn toegevoegd. Het door FromAtoB Public Design ontworpen nieuwe voetgangersbewegwijzeringsysteem draagt hieraan bij, doordat er loopafstanden in minuten aan de wijzers zijn toegevoegd. Met duidelijke en leesbare verwijzingen en pictogrammen naar zo’n 75 bestemmingen, kan men kiezen hoe het beste richting de bestemming te wandelen. Hierdoor zullen mensen er wellicht ook sneller voor kiezen om te gaan wandelen. Als je weet dat het Centraal Station bijvoorbeeld maar 15 minuten wandelen is, dan zul je waarschijnlijk eerder te voet gaan, dan dat je voor een ander vervoersmiddel kiest.

De plaatsing was een logistieke puzzel

”Het vervangen van de nieuwe bewegwijzering betekende dat we op circa. 49 locaties in de binnenstad aan het werk gingen”, vertelt Marieke. ”Een dergelijke situatie vraagt om een slimme planning, want je wil niet op meerdere locaties tegelijkertijd bezig zijn en chaos in de binnenstad creëren. Je wil zo efficiënt mogelijk werken en met zo min mogelijk overlast voor de omgeving. Daarom hebben we samen met de aannemer, Outdoor Furniture Nederland (OFN), eerst alle locaties geschouwd, om de daadwerkelijke situatie buiten te inventariseren. Op basis daarvan is een plan gemaakt voor de realisatie. We hebben er bewust voor gekozen om in de eerste week te beginnen bij de rustige locaties, om daarvan te kunnen leren”.

Vertrouwen en transparantie in het proces

De zoektocht samen met OFN hoe het beste de realisatie vorm te geven, was een leerzaam en leuk proces, vertelt Marieke. ”Uiteraard ging niet alles vanaf dag 1 goed. We hebben onze planning moeten bijstellen, maar zijn daarover altijd met elkaar in gesprek gebleven. Als bijvoorbeeld de fabriek leveringsproblemen heeft, dan kan ik als projectmanager wel gaan drammen dat de planning gehaald moet worden, maar soms is het zoals het is. En dan moet je je plan bijstellen. Omgekeerd was bij de start vanuit de gemeente de scope niet goed afgebakend, dat heeft ook voor vertraging gezorgd en vroeg van de aannemer flexibiliteit en meebewegen”. Uiteindelijk streefden beide partijen hetzelfde doel na, ze wilden zo snel als mogelijk buiten aan de slag, om een mooi product op te leveren.

”Wat mijn rol daarin is geweest? De productie en plaatsing liet ik aan de aannemer over. Ik dacht vooral mee over de strategie, gaf de kaders mee en stuurde daarop, wat kan en mag er, en binnen welke termijn en welk budget? Volgens mij is dat allemaal goed gelukt”.