Ring Utrecht
Rijkswaterstaat en de Utrechtse regio werken in het project
Ring Utrecht samen om de bereikbaarheid te verbeteren. Hierin worden de
mogelijkheden onderzocht om de A27 aan de oostzijde van Utrecht uit te breiden,
inclusief de aangesloten delen van de A12 en A28. Maar wat is de beste
configuratie van de nieuwe snelwegen en rijstroken? En zijn er nog
mogelijkheden om het ontwerp te verbeteren? Om antwoord te krijgen op die
vragen ondersteunde Procap het projectteam en stakeholders met behulp van Value
Engineering.
Het project krijgt veel aandacht van bestuurders, omwonenden
en andere belanghebbenden vanwege de mogelijk impact die het kan hebben op
onder meer milieu en leefbaarheid, door onder meer de toename van het verkeer
en het ruimtebeslag. Speciale aandacht vanuit de omgeving is er ook voor de
impact op de groene zone van Amelisweerd. Dit vanwege het plan om de bak in de
A27 ter hoogte van het bos met te verbreden om ruimte te creëren voor de
verkeersafwikkeling.
In het project Ring Utrecht zijn verschillende stappen in het planproces
doorlopen om te komen tot een voorkeursalternatief. Het doel van deze
Value Engineering-studie was om het voorkeursalternatief te valideren en
waar mogelijk het ontwerp te verbeteren. Met behulp van creatieve
workshops zijn het projectteam, specialisten van Rijkswaterstaat,
provincie en gemeenten meegenomen in het ontwikkelen van optimalisaties en
slimme afwegingen.

© Rijkswaterstaat